طرح ملی سامانه 111 در راستای تقویت و یکپارچگی ارتباطات دولت و مردم
مرکز ارتباطات مردمی با تغییر ساختار ارتباطات مردمی در کشور تحولی عظیم را در برقراری کمی و کیفی ارتباطات ایجاد کرده که افتتاح پروژه ملی سامانه ۱۱۱ جزو آنهاست. یکی از مجاری شبکه یکپارچه ارتباط مردم با دولت (سامد) در سراسر کشور، این سامانه تلفنی است که همه آحاد ملت میتوانند ایدهها، پیشنهادات، انتقادات، شکایات و درخواستهای خود از دولت را با آن مطرح کنند. در واقع هدف از راهاندازی این سامانه، تمهید شرایط لازم برای برقراری ارتباطات موثر و کارآمد و نیز پاسخگوی سریع و صحیح به مسائل و مشکلات مردم در رابطه با دستگاههای اجرایی است.
ارتباط ۹۴ نفر از مدیران کل آذربایجانغربی با مردم در سامانه سامد
در این زمینه مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری آذربایجانغربی با اشاره به ارتباط مسئولان با مردم، گفت: طی سال گذشته ۲۴ هزار و ۲۶۵ مورد تماس مردمی در سامانه سامد ثبت شده بود که از این تعداد سه هزار و ۸۳ مورد آن قابلیت ثبت مجدد داشته و توسط دستگاههای اجرایی ذیربط مورد پیگیری قرار گرفته است. اشتغال، کمک مالی برای امرار معاش، خدمات شهری و تسهیلات موضوعاتی بودند که در این سامانه ثبت شده و مورد رسیدگی قرار گرفتهاند.
رسول مقابلی ادامه داد: پیش از شیوع بیماری کرونا طی سال گذشته ۹۴ مدیر استانی از طریق سامد با مردم ارتباط برقرار کردهاند که این روند دوباره آغاز شده است. حضور مدیران استانی در دور جدید در سامد نیز ۲۱ مدیر استانی در این سامانه برای پاسخ به مردم حضور یافته اند که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و همچنین هماهنگی امور اقتصادی استاندار، پنج مدیرکل حوزه های مختلف استانداری و ۱۳ مدیرکل نهادهای مختلف در سطح استان به همراه فرماندار ارومیه را شامل میشود.
مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری آذربایجانغربی گفت: از آبان سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۵۰ مدیر استانی در ۷۵ سفر کاری به شهرستانهای استان یکهزار و ۴۲۱ مورد ملاقات مردمی را داشتند.
مقابلی بیان کرد: همچنین در جریان این سفرها به شهرستانها مسائل و مشکلات مربوطه توسط فرماندارن مطرح شده و در این رابطه ۳۹۸ مصوبه ثبت شده است.
وی ادامه داد: طبق دستور استاندار آذربایجانغربی مدیران دستگاههای اجرایی باید حداقل یک روز در هفته را به ملاقات مردمی اختصاص دهند که این مسئله به دلیل سیوع بیماری کرونا تخت تاثیر قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: همچنین طبق دستور استاندار آذربایجانغربی باید حضور مدیران دستگاههای اجرایی با رعایت پروتکلهای بهداشتی در شهرستانها تقویت شود و مشکلات شهرستانهای تابعه با هماهنگی فرمانداران بررسی و رسیدگی گردد.
مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری آذربایجانغربی گفت: مردم میتوانند با شمارهگیری ۱۱۱ به صورت رایگان مشکلات خود را بدون واسطه با مدیران مرتبط در میان بگذارند.
ملاقاتهای مردمی با رویکرد حل مشکلات مردم
استاندار آذربایجانغربی نیز گفت: رسیدگی به مشکلات مردم و حل و فصل آنها وظیفهای بر عهده مسوولان است و ملاقاتهای مردمی با همین رویکرد باید در برنامههای تمامی مسوولان این استان گنجانده شود.
محمدمهدی شهریاری خطاب به مدیران دولتی این استان، افزود: ارتباط مردمی همیشه میتواند مفید باشد و مردم نیز انتظار دارند تا مسائل و مشکلات خود را در یک محیط متفاوتتر از محیط اداری و به صورت ارتباط مستقیم با مسوولان در میان بگذارند.
وی با اشاره به اینکه مسوولان ادارات در برخی مواقع به دلیل مشغله کاری رسیدگی حضوری به مشکلات را فراموش میکنند، افزود: این دیدارها و ارتباط، سوتفاهمها (مبنی بر اینکه مسوولان با مردم فاصله گرفتهاند) را برطرف میکند و مردم متوجه میشوند که مسوولان در کنارشان هستند.
دولت با راه اندازی سامانه ارتباط مردمی (سامد) گوشی به دست است تا با راهی مناسب و کم هزینه با مردم ارتباط مستقیم برقرار کند و گامهای بزرگتری در راستای رفع مشکلات آنها بردارد.
در دولت تدبیر و امید با راهاندازی سامانه سامد، مردم بدون دغدغه، مشکلات، انتقادها، پیشنهادها و نظرات خود را به کارشناسان حاضر اعلام میکنند و تمامی آنها به دست مسوولان میرسد تا زمینه برطرف شدن این مشکلات و اجرای نظرات در صورت امکان فراهم شود.




















