تشریح اقدامات و ابتکارات مرکز ارتباطات مردمی در برنامه «صف اول»؛ از نظارت تا اقدام و اقناع
حجتالاسلام والمسلمین احمد صالحی، رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاستجمهوری که در شب یومالله 22 بهمن مهمان برنامه «صف اول» در شبکه خبر سیما بود ضمن تبریک این روز عظیم به مردم حافظان نظام اسلامی، گفت: به روح بلند امام شهیدان و همۀ شهدای انقلاب، شهدای امنیت بهویژه سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی، که چشم این شهید عزیز به گامهای استوار مردم ایران در روز 22 بهمن خواهد بود درود میفرستیم.
وی با اشاره به اینکه حاج قاسم سلیمانی بهعنوان خادم مردم در جهاد و خدمت و الگوی همۀ ما در مسیر خدمتگزاری به مردم است، ادامه داد: به عقیدۀ من ما باید مردم را که همیشه جلودار نهضت بودهاند، پیشگام در انقلاب بودهاند، در همۀ صفهای اول نظام، در سختیها و مرارتها و مشکلات و تهدیدها و فتنهها و در همۀ فرازونشیب انقلاب جلودار بودند آنها را بهعنوان صف اول دانست. آنها که در نثارکردن جان و هستی خودشان در صف اول بودند را قدردان باشیم. صف اولی مسئولین از این جهت است که باید پاسخگوی این مردم عزیز باشند که همیشه همراه نظام و انقلاب در فرازونشیب و سختیها بودند. قدرشناسی ما مسئولین باید بهعنوان صف اولی در خدمتگزاری و نوکری مردم معنا و مفهوم پیدا بکند.
رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاستجمهوری در این برنامه از اینکه در جهت خدمت بیشتر به مردم، مدیریت کارتابلی در این دولت به مدیریت میدانی تبدیل شده است سخن گفت. وی همچنین تاکید کرد که براساس وعده داده شده و بدون هیچگونه تعارف و ملاحظه ای، ارزیابی عملکرد مردمی مسئولان را بیواسطه به مردم ارائه خواهیم کرد.
حجتالاسلام صالحی به این نکته نیز اشاره داشت که بزرگترین سامانه ارتباطی بین مردم و مسئولان را بابیش از ده هزار کارپوشه اداری در همه سطوح اداری کشور را دارا هستیم و به سمت الکترونیکی کردن و دسترسی سریع و آسانتر مردم به مسئولان رفتیم.
وی همچنین عنوان کرد: بعد از تقدیم کارنامه و گزارش مرکز از میزان همکاری مسئولان خدمت ریاست محترم جمهوری، به چندنفر از اعضای کابینه نسبت به عدم همراهی درحوزه فعالیت شان با رویکرد مردمی و برنامه های مرکز تذکر داده شده است.
حجتالاسلام صالحی در برنامه «صف اول»، افزود: مرکز بهعنوان تبسنج دولت مستمرا فراوانی مطالبات و درخواستهای مردمی را به همراه پیشنهادات و طرحهای مردمی واصله به مرکز برای اولویتسنجی و انجام تدابیر مدیریتی تصمیمگیران دولت به مجموعهها اعلام میکند.
وی بیان داشت: در صددیم با کمک مجموعههای مرتبط سامانه نظرسنجی عملکردی مدیران وکارکنان و همچنین امکان ثبت شکایات و اعتراضات جمعی (طومارنویسی جمعی) را سازماندهی و دراختیار عموم قراردهیم.
مراکز ارتباطات مردمی حلقه واسط میان مردم و مسئولان
رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاستجمهوری سپس در تشریح وظایف و مسئولیت این مرکز افزود: مستحضر هستید بین مردم و دولت حلقۀ واسط ارتباط، پیگیری و ارائۀ درخواست و مطالبات با مراکز ارتباطات مردمی مجموعههای نهادهای دولتی، عمومی و نهادهای انقلابی هستند.
نخ تسبیح تمامی مراکز ارتباطات مردمی در تمامی نهادها حتی قوای سهگانه بر اساس نظامنامۀ مرکز ارتباطات مردمی که مصوب عالیترین جایگاه اداری کشور، یعنی شورای عالی اداری و مصوب و ابلاغشدۀ از طرف ریاستجمهوری است، مرکز ارتباطات مردمی ریاستجمهوری تعریف شده.
عهدهدار یکسانسازی نظام ارتباطات مردمی و ایجاد تعامل و همراهی و هماهنگی و همنوایی بین مراکز ارتباطات مردمی دستگاهها را مرکز ارتباطات مردمی است و ما بحمدلله در یک جایگاهی قرار گرفتهایم که برای اولین بار در طول تاریخ انقلاب اسلامی در همین هفتۀ گذشته با حضور 35 دستگاه مرتبط با نظام ارتباطات مردمی اعم از قوای سهگانه، قوۀ قضائیه، قوۀ مجریه، قوۀ مقننه، و تمام نهادهای انقلابی و عمومی و دستگاههای اجرایی و حتی مجموعههای نظامی و انتظامی سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی و همۀ مجموعههایی که ارتباطات مردمی هست در حرم حضرت امام گردهم جمع شدیم با پیگیری که مرکز انجام داد و یک میثاقنامهای برای خدمترسانی بیشتر در جایگاه خادمی مردم را با هم به امضا رساندیم و انشاءالله تبلور این آغاز و شروع عملیات بزرگ خدمترسانی به مردم که تحتعنوان طرح ملی خدمت میدانی به نام حاج قاسم سلیمانی هست انشاءالله در راهپیماییهای 22 بهمن در سراسر کشور و در تهران هم انشاءالله با حضور این 35 دستگاه و نمایندۀ تامالاختیار تمامی دستگاهها برای پاسخگویی به مردم و پیگیری امورات مردم انشاءالله محقق میشود.
این یکی از وظایف اولیۀ مرکز است که هماهنگکردن تمامی دستگاهها و نظام ارتباطات مردمی مجموعهها در خط خدمترسانی مسئولین به مردم هست.
مرکز ارتباطات مردمی، نبض نظارتی و تبسنج عملکرد دولت
وظیفۀ دیگری که مرکز برعهده دارد نظارت و ارزیابی عملکرد است از جنس مردمی و بهعبارتی نبض دولت و تبسنج عملکرد دولت از نگاه مردم هم برعهدۀ مرکز است.
در این دولت بحمدالله، مدیریت کارتابلی به مدیریت میدانی و در صحنه، مخصوصاً در سفرهای استانی تبدیل شده است. ما تمامی راههای ارتباطی برای وصول درخواستها، مطالبات و دغدغههای مردمی را بحمدلله چه از طریق مکاتبات مردمی، چه از طریق سامانههای تماسهای 111 و 6133 و چه سایتها و سامانههایی که تعریف کردیم برای دستیابی مردم و ارائۀ درخواستهای مردمی و دغدغههای مردمی بهروزرسانی کردیم؛ هرچند آن اقداماتی که ما الان به آن میپردازیم و ارائه میکنیم در شأن و در جایگاه مردم عزیز کشورمان بهاندازۀ قطرهای هست در مقابل دریا. مردم ما آنقدر نسبت به نظام و نسبت به خادمان خودشان همراهی و بهعبارتی نسبت به دولت در جاهای مختلف خودشان را به اثبات رساندهاند که مسئولین باید با تمام توان و با تمام قدرت انشاءالله پای کار مردم باشند و مرکز ارتباطات مردمی بهعنوان رصدکننده و ناظر بر این عملکرد مسئولین و دولتمردان و استانداریها و دستگاههای دولتی این نقش را انشاءالله ایفا خواهد کرد.
پیگیری درخواستهای مردمی از سوی مرکز ارتباطات مردمی ضمانت اجرایی دارد
مستحضر هستید مرکز ارتباطات مردمی یک ظرفیتی دارد که میتواند بهعنوان تضمینکنندۀ پیگیریها و درخواستهای مردمی از آن ظرفیت استفاده کند. ادارۀ کل نظارت و ارزیابی عملکرد و بازرسی نهاد ریاستجمهوری در مرکز ارتباطات مردمی ریاستجمهوری مستقر است. این به این معناست که صرف اینکه یک مرکزی که مطالبات مردم، چه مطالبات فردی چه مطالبات اجتماعی، را فقط دریافت بکند و بخواهد منتقل بکند به دستگاهها و ضمانتی برای اجرا و اقدام این درخواست مردم وجود نداشته باشد نیست چرا که در اینصورت مانند دبیرخانهای خواهد بود که صرفاً تقاضاها را منتقل میکند؛ اما وقتی نظامنامه با صراحت این ظرفیت را ایجاد کرده که بتوانیم ضمن ارائه و انتقال درخواست، تضمین اجرا و پاسخگویی مسئولین نسبت به مردم را هم برای مردم عزیز بیمه کنیم و فراتر از این هم عرض بکنم نظامنامه به ما اختیار داده در صورتی که مسئول و مدیری نسبت به پاسخگویی کامل به مردم عزیزمان غفلتی بکند، قصوری بکند، تقصیری داشته باشد، ترک فعلی انجام بدهد و توجه نسبت به آن درخواست نداشته باشد، مرکز میتواند از ظرفیت قانونی خودش استفاده کرده و اولاً با دعوت از آن مسئول و پاسخهایش را دریافت کند. این صراحت نظامنامه است و بعد از آن فرصت اگر باز هم آن مسئول نسبت به درخواست مردم و مطالبهگری مردم که از طریق مرکز ابلاغ میشود کوتاهی داشت، امکان اعلام به مراجع قانونی و هیئتهای تخلفات برای مرکز وجود دارد.
میزان رضایتمندی مردم را مرتب رصد میکنیم
همۀ مدیران میدانند بر اساس ابلاغیههایی که صادر شده، همۀ استانداریها، همۀ وزارتخانهها، همۀ معاونین دستگاهها و مجموعهها اطلاع دارند که چنانچه درخواستی به آن دستگاه ارجاع شد از ناحیۀ مرکز و آن دستگاه نسبت به آن موضوع غفلتی کرده باشد قطعاً اولین کسی که مدعی این موضوع است و مطالبهگری از طرف مردم انجام میدهد مرکز ارتباطات مردمی ریاستجمهوری است و مردم هم این را حس کردهاند. بهخاطر اینکه ما میزان رضایتمندی مردم را مرتب رصد میکنیم، پیگیری میکنیم و در مورد دستگاههای مختلف ارزیابی عملکرد دستگاهها را خدمت ریاست محترم جمهور تقدیم میکنیم.
اخیراً من در یک مصاحبهای اعلام کرده بودم که دستگاهها تا ایامالله دهۀ فجر فرصت دارند که چنانچه نسبت به عملکرد مردمی خودشان قصوری داشته باشند یا هنوز گزارشات لازم را ارائه نکرده باشند، از این فرصت استفاده کنند و در آن مصاحبه هم عرض کرده بودیم که ما نسبت به مردم بیواسطه و نسبت به مسئولین بدون تعارف و بدون رودربایستی قطعاً ارزیابی عملکرد دستگاهها را برای مردم خواهیم گفت. مردم ما را بهعنوان امانتدار خودشان برای پیگیری امورشان انتخاب کردهاند و به ما اعتماد کردهاند.
در دولتی که ریاست محترم جمهور بارها تأکید کردهاند بر اساس فرمایشات امامین انقلاب که ما نسبت به مردم با کسی تعارف نداریم، سرمایۀ اجتماعی نظام را قطعاً به رضایت یک فرد که نمیخواهد خودش را همرنگ دولت و همنوای با مردم و در کنار مردم تعریف بکند ترجیح داده و قطعاً طرف مردم را خواهیم گرفت.
تمامی وزیران مردمی بوده و ارادهای جمعی برای ارائه خدمت جهادی به مردم دارند. هر چند با توجه به گذشت زمان کمی که از ابتدای دولت سیزدهم گذشته هنوز در بعضی مدیریت های میانی نگاه دولت جدید نهادینه نشده است. بر اساس دستور ریاست جمهوری، دولت بین رضایت مردم و مدیر غیرغیرمردمی قطعا رضایت مردمی و سرمایه اجتماعی که دستاورد نظام است را ترجیح میدهد و با فرد غیر مردمی از مدیران برخورد و او را از جایگاه مدیریتی منتقل خواهدکرد.
تذکر کتبی به سه وزیر و یکی از معاونتهای ریاستجمهوری
اخیراً در گزارشی که خدمت ریاست محترم جمهور تقدیم کردیم به سه نفر از وزرا و یکی از معاونتهای ریاستجمهوری تذکر کتبی صادر شد به دلیل عدمهمراهی با مرکز ارتباطات مردمی و عدم رضایتمندی مردم. این کارت زرد را مسئولین دریافت کردند که این هم میتواند نقطۀ عطفی در موضوع نظارت مرکز باشد.
در استانداریها و در مجموعههای دولتی به لطف الهی انشاءالله و بدون استثنا نگاهشان مردمی است. اگر در مدیریتهای میانی هم عدمهمراهی با نگاه دولت وجود داشته باشد قطعاً انشاءالله با همین تذکراتی که داده شده برطرف خواهد شد.
ابتکارات تازه برای تسهیل فرآیند دریافت و پیگیری درخواستهای مردمی
اجازه بدهید به اتفاقات مبارکی که دارد در سفرهای استانی و در خود مرکز اتفاق میافتد اشاراتی را داشته باشم. ما ابتدا سعی کردهایم در ورودی مرکز ارتباطات مردمی اصلاحاتی انجام بشود؛ 8 دستگاهی که دارای فراوانی مراجعات مردمی بوده نمایندهای را از آنها در مرکز مستقر کردهایم که مردم وقتی یک درخواستی را میآورند لازم نباشد مجدد به آن دستگاه و آن وزارتخانه مراجعه کنند.
مدیریت شبانه و روزهای تعطیل را از زمان دولت مردمی فعالتر کردهایم بهنحوی که ما حتی در طول شبانهروز و روزهای تعطیل هم مردمی که تماس میگیرند با سامانههای نهاد ریاستجمهوری یا مراجعاتی داشته باشند نهتنها در خیابان پاستور بلکه در تمامی وزارتخانهها نوبت کاری شبانه و روزهای تعطیل مستقر هستند و شبکهای از پاسخگویی در روزهای تعطیل برقرار کردیم.
اقدام دیگری که الحمدلله در این ایام انجام گرفته استفاده از ظرفیت مردمی است. دولت مردمی از تمام ظرفیتهای مردم دارد استفاده میکند برای خدمت بیشتر به مردم. ما در سفرهای استانی در سه سفر اول مشکلاتی داشتیم؛ در جلوی استانداری بیش از دوهزار نفر، سههزار نفر -بیشتر یا کمتر- تجمع میکردند و ما شرمندۀ مردم بودیم برای ارائۀ درخواستهایشان. از سفر چهارم به لطف الهی یک طرحی را به نام طرح خدمت حاج قاسم سلیمانی که الان طرح ملیاش هم الحمدلله رونمایی دارد میشود اجرا کردیم. بدین صورت که در سفر استانی بیش از 29 تا 30 دستگاه دولتی و نهادهای حمایتی مستقر میشوند و بهجای اینکه مردم جلوی استانداری تجمع بکنند در خود استانداریها و در تمام ادارات کل استانداری و مجموعههای دولتی نمایندۀ تامالاختیار آن دستگاه که معاونین وزرا هستند مستقر میشوند و پاسخ مردم را بهصورت چهرهبهچهره میدهند.
528 هزار ملاقات مردمی در دور اول سفرهای استانی
آماری را که با افتخار میخواهم خدمت شما عرض بکنم در این مدت سفرهای دور اول و دور دوم 528هزار مورد ملاقات مردمی چهرهبهچهره بوده که 86% از این مواردی که اتفاق افتاده مواردش اقدام شده و موارد دیگرش هم در حال اقدام است. این یک اتفاق مبارکی است که در این دولت انجام شده است.
مردم کرامتشان رعایت میشود ضمن اینکه عدالتِ در دسترسی مردم به مسئولین عالیرتبه و مقاماتی که تامالاختیار هستند از طرف وزارتخانهها و دستگاهها را هم سعی کردیم در سفر استانی داشته باشیم. علاوه بر اینها، تمام این دستورات و پینوشتها هم توسط شش تیم نظارتی ما که در استانداریها مستقر میشوند بررسی خواهند شد.
توجه ویژه معاون اجرایی رئیسجمهور به موضوعات مردمی
من اولاً بهطور مخصوص تشکر میکنم از معاونت محترم اجرایی رئیسجمهور جناب آقای مهندس منصوری که از زمانی که در نهاد ریاستجمهوری مستقر شدند موضوعات مردمی را بهصورت ویژه پیگیری میکنند. با این میزان توجه خیالمان دیگر راحت است که میتوانیم خدمتگزاری به مردم را با توجهاتی که عزیزانمان در نهاد ریاستجمهوری و معاونت اجرایی دارند به صورتی بهینهتر انجام بدهیم. مستحضر هستید که ما سیستم مکاتبۀ سنتی را تبدیل کردیم به سیستم بهروز و الکترونیکی. در کشورهای پیشرفته به این شکلی که قبلاً مرسوم بوده که شخص نامه بنویسد بهصورت دستی و این را بخواهد به نهاد و سازمان بدهد بهسمت افول هست و ما سعی کردهایم در مرکز ارتباطات مردمی با سامانۀ 111 که بهصورت ویژه فعال شده درخواستها را به سمت الکترونیکی شدن سوق بدهیم.
بزرگترین سامانه ارتباطی بین مردم و مسئولین
بزرگترین سامانۀ ارتباطی بین مردم و مسئولین را که بالغ بر دههزار کارتابل مدیریتی دستگاهها و مجموعههای دولتی و غیردولتی هستند وصل به مرکز ارتباطات مردمی است. این یک هم یک مسیر امن است که مردم اطلاعاتشان را با امنیت خاطر و بهصورت بسیار راحتی با یک تلفن 111 در سامانه ثبت کنند. پس ما بهسمت الکترونیکیکردن و بهعبارتی دسترسی آسان و همچنین تسهیل در دسترسی مردم به مسئولین و دستگاهها را در دستورکار خودمان قرار دادهایم.
ثبت دو میلیون و 997هزارمکاتبه مردم در دولت سیزدهم
اگر کسی نامۀ دستی هم داشته باشد قبول میکنیم قطعاً. ضمن اینکه همان طور که در عرایض قبلیام عرض کردم ارتباط مستقیم و چهرهبهچهره با مسئولین را هم در دستورکار داریم که مردم اگر بخواهند یک درخواستی را ارائه بکنند مستقیم بتوانند به مسئول مربوطه هم این ارتباط برقرار بشود همان گونهای که در سفرهای استانی این اتفاق مبارک افتاده است.
اجازه بدهید که من از آماری که در این گزارش گفته شد بهصورت جامعتر و کاملتر یک اشارهای بکنم به اتفاقات مبارکی که در طول دورۀ دولت سیزدهم برای خدمترسانی بیشتر به مردم اتفاق افتاده و خدمت عزیزان عرض بکنم. بالغ بر دو میلیون و 997هزار ما تقاضا، مطالبه، درخواست، ایده، نظر، پیشنهاد، شکایت و گزارش را در مرکز ارتباطات مردمی ثبت کردهایم در سراسر کشور.
این آمار نسبت به دورۀ قبل، ابتدای دولت در بعضی از بخشها چهارده برابر شد. بعضی از مردم و بعضی از عزیزانی که دغدغهمند بودند اشاره کردند که مردم شاید مشکلاتشان یا موضوعاتشان بیشتر شده. من این را عرض بکنم اولاً علت افزایش این درخواستها این است که مردم احساس میکنند که دسترسی راحتتری به مسئولین دارند. وقتی سفرۀ خدمت در سراسر کشور پهن بشود و ما برای گرفتن درخواست مردم، مطالبۀ مردم، موضوعاتی که از قبل مانده و بهخاطر ایام کرونا یا بهخاطر بیتوجهیِ عرض کنم نگاهها و دورههای مختلف نتوانستند موضوعاتشان را پیگیری کنند خب قطعاً این ظرفیت ایجاد شده و مردم راحت میتوانند درخواستها و مطالبات خودشان را عرضه کنند. از طرفی هم میتواند یک نشانۀ اعتماد مردم به دولت باشد و بازیابی اعتماد مردم به نظام و دولت را هم یکی از شاخصهایی است که میتوانیم به آن بپردازیم. ضمن اینکه امید مردم را به پیگیری موضوعات است. وقتی ما ببینیم همسایهمان، دوستمان، رفیقمان، همکارمان مطلبی را، درخواستی را ارائه کرده نتیجهاش هم برایش از طریق پیامک و از طریق نتیجۀ عملی ارائه شده خب قطعاً امیدوار میشود.
سیاست اقناعی مرکز ارتباطات مردمی
ما تلاش کردیم در مرکز ارتباطات مردمی سیاست مرکز را بر اساس اقدام یا اقناع پایهگذاری کنیم؛ یعنی ما در قبال درخواستی که مردم عزیزمان ارائه میدهند یا باید برای آن بر اساس ضوابط قانونی و امکان و ظرفیتهایی که مرکز و دولت دارد اقدام بشود و یا اگر این درخواست خلاف ضوابط قانونی باشد و امکان برای تحقق آن وجود نداشته باشد، قطعاً باید مردم و درخواستکننده را اقناع کنیم. صرف اینکه به شخص بگوییم آقا جواب شما منفی است کافی نیست. حتی این را هم ما ممنوع کردهایم؛ گفتهایم تمام ارکان نظام ارتباطات، چه در مرکز و چه در بدنۀ دولت، باید نسبت به سیاست اقناع یا اقدام توجه ویژهای داشته باشند.
دو میلیون و 997هزار و 160 درخواست تا 19 بهمن سال جاری ثبت شده، یعنی قریب به سه میلیون، ما تعداد کل مواردی که در دور اول سفرها بوده یک میلیون و 837هزار درخواست در دور اول سفرها بوده. 5/91%، 5/91% درخواستهای سفرهای استانی دور اول اقدام شده و 5/8% بقیهاش هم در حال پیگیری و اقدام است. در غیر سفرهای استانی 866هزار و 825 مورد بوده، اعم از مواردی که دستگاهها عرض کنم مواردی را دریافت کردند یا مرکز ارجاع کرده یا در ورودیِ عرض کنم مرکز ارتباطات مردمی درخواستها واصل شده. از این تعداد 85% اقدام شده و از مجموع مواردی که در میز ارتباطات که عرض کردم 569هزار و دو عدد ملاقات چهرهبهچهره در میزهای ارتباطات مردمی در سفرهای استانی انجام شده، 94% از این موارد اقدام شده و نسبت به جمع این اقدامات و مواردی که بوده با توجه به اینکه سفر استانی بیرجند و یزد مؤخر از بقیۀ سفرها و اقدامات بوده، ما سرجمع آنچه که اقدام شده 5/78% اقدامشدههای ما بوده که 5/21% دیگرش هم انشاءالله در حال انجام هست که انشاءالله ما بتوانیم میانگینش را تا آخرین درخواستی که مردم عزیزمان دارند بتوانیم به پیگیری و انشاءالله به انجام برسانیم.
راهاندازی سامانه ثبت درخواستهای جمعی
بعضاً تجمعاتی را که در مقابل برخی مجموعهها و دستگاهها داریم بهصورت ویژه پیگیری میکنیم و حتی دنبال این هستیم که انشاءالله در همین ایام پیش رو با کمک بعضی از وزارتخانهها سامانهای را بهعنوان سامانۀ درخواستهای جمعی برای ثبت اعتراضاتی که مردم ممکن است نسبت به موضوعی داشته باشند، ایجاد بکنیم. نظام اسلامی آنقدر اقتدار و آنقدر ثبات دارد که نیاز نیست که ما از اعتراض واهمهای داشته باشیم.
اعتراضها ثبت بشود، نسبت به پیگیریاش بهصورت شفاف اطلاعرسانی بشود و دستگاههایی که مسئول پاسخگویی به آن اعتراض یا مطالبه هستند هم بتوانند پاسخ بدهند. این ظرفیت را مرکز باید ایجاد کند.
ترکیب موضوعی درخواستهای مردمی از موضوعات معیشتی تا درمان و مسکن
بیشتر درخواستهای مردم عزیز در سفرهای استانی یا در خود ریاستجمهوری موضوعات دغدغههای مالی است. به اعتبار مشکلات اقتصادی که مردم دارند، وضعیت معیشتی که به هر حال مردم دارند تسهیلات اولین رتبه را دارد، درخواست مساعدتهای مالی، موضوعات درمان، تحصیل، مسکن و اشتغال دارای فراوانی بیشتری هستند.
اقدام مرکز برای هماهنگی قوا و دستگاهها در خدمترسانی
مستحضر هستید نظام اسلامی تشکیلشده از قوای سهگانه و سازمانها و ساختارهایی که حاکمیتی یا دولتی هستند. ما تا الان هر دستگاهی، هر سازمانی، هر قوهای بهعبارتی بهصورت خودجوش، بعضاً بهصورت جزیرهای و بهصورت ساختاری که برای خودش و تعریفی که از شرح وظایف خودش داشته خدمترسانی میکرده است.
حلقۀ واسط بین دستگاهها مراکز ارتباطات مردمی است. نخ تسبیح این مجموعهها از باب هماهنگکردن و همنواکردن مجموعههای ارتباطات مردمی بر اساس نظامنامۀ ابلاغی از طرف ریاست محترم جمهور، مرکز ارتباطات مردمی رئیسجمهور است.
ما در اولین قدم عزیزان را در مرقد حضرت امام(ره) در محل ملجأ شریف امام راحل در کنار شهدای بهشت زهرا گرد هم آوردیم و یک همعهدی و همپیمانی را با تمام دستگاههای نظام اسلامی اعم از قوای سهگانه، نهادهای انقلابی، نهادهای عمومی و دولتی، دستگاههای دولتی و همچنین مجموعههای ارتش، سپاه و همۀ مجموعههایی که دستی بر خدمت به مردم دارند صورت دادیم.
همچنین اتفاق مبارکی است که برای اولین بار میز ارتباطات که خدمت مستقیم به مردم است، در سطح تمام دستگاههای نظام و حاکمیت در 22 بهمنماه انشاءالله در خیابان آزادی با حضور همۀ این مجموعههایی که عرض کردم برگزار میشود.
با این اقدام مبارک مردم روزی را تجربه خواهند کرد که در چتر حمایت نظام اسلامی و ولایت و رهبری معظم انقلاب و در دولت مردمی، تمام ارکان نظام گرداگرد همدیگر همدل و همنوا انشاءالله بتوانند خدمتی خالصانه و صادقانه و بیمنت را به مردم عزیزمان تقدیم کنند به پاس گرامیداشت همۀ مجاهدتهای خاموش، پیدا و پنهان مردم عزیزمان که علیرغم همۀ دشمنیهای دشمنان که میخواهند به این ارتباط بین مردم و مسئولین خدشه وارد سازند. قطعاً در توطئههای دشمن یکی از اهداف این است که بین مردم و مسئولین فاصله ایجاد شود و در همین ایامی که خودتان ملاحظه میفرمایید تمام شبکههای معاند دنبال این بودند که فاصله بین مردم و مسئولین ایجاد بکنند اما ما دیدیم نهتنها این فاصله ایجاد نشد بلکه الحمدلله مسئولین و مردم در کنار همدیگر هستند.
علیرغم همۀ= مشکلات و سختیهای معیشتی، تحریمها و...، مردم در کنار دولتمردان و خدمتگزاران صدیق خودشان هستند. از طرفی دیگر رهبری معظم انقلاب با اقدام بسیار ارزشمندی که اخیراً انجام دادند، یک اقدام پدرانه و رئوفانه نسبت به حتی افرادی که بهخاطر تبلیغات مسموم دشمنان از بدنۀ مردم و نظام جدا شده بودند باز هم با رأفت اسلامی، رأفت کریمانه، پدرانه و بزرگوارانۀ رهبر معظم انقلاب به جمع خانوادهشان، نهتنها خانواده خود بلکه به جمع مردمی که همیشه در کنار نظام و انقلاب اسلامی بودند برگشتند و این خودش هم نقطۀ عطفی برای ارتباط مردم و مسئولین را انشاءالله رقم خواهد زد.
تلاش کردهایم در دولت مردمی فقط عنوان مردمی نباشد؛ در عمل دولت، دولت مردمی و مردم و مسئولین در کنار همدیگر باشند. در تمام سفرهای استانی با توجه به حجم کاری رئیسجمهور محترم که خب ایشان در طول یک روز یا دو روزی که سفر انجام میشود تمام ساعات و دقایق وقت خودشان را برای مردم و در کنار مردم در حاشیۀ شهرها، در بعضی از شهرستانها، در بعضی از روستاها، در بعضی از پروژهها حضور پیدا میکنند اما بهخاطر فضای استان و کمبودن زمان، بسیاری از معاونین رئیسجمهور یا وزرا در آن شهرستانها حاضر میشوند و مشکلات مردم را هم در حوزۀ خودشان مطالعه میکنند و پیگیری میکنند.
پاسخگویی مستقیم اعضای هیأت دولت به تماسهای مردمی برای نخستین بار
برای اولین بار طرح حضور اعضای کابینه در مرکز ارتباطات مردمی رقم خورد و تاکنون از آذرماه امسال، کمتر از دو ماه، 16 نفر از اعضای کابینه در مرکز حاضر شدهاند و پای خط تماسهای سامانۀ 6133 که مربوط به سامانۀ نظارتی ما و اخذ شکایات و مطالبات مردم است، بدون واسطه مردم ارتباط میگیرند با این عزیزان و موضوعاتشان را مطرح میکنند. در حال حاضر بالغ بر 170 موضوعی که جنبۀ عمومی دارد و جنبۀ عامالابتلا دارد در این نشستها مطرح شدهاند.
ما همچنین در جنبۀ عمومی، موضوعات مردمی را در صدای مردم و اخذ موضوعات مطالبات اجتماعی را در سطح استانها قبل از هر سفر استانی گردآوری میکنیم.




















