سامد، نبض ارتباط مردم با دولتمردان
قاسم سلیمانی دشتکی اظهار داشت: در گذشته هر هفته یک مدیر در سامانه سامد حضور مییافت و پاسخگوی سوالات مردم میشد اما امروز بهخاطر بحث کرونا هر روز ۲ نفر از مدیران استانی در این سامانه حضور مییابند و با مردم ارتباط برقرار میکنند.
به گزارش ایرنا، وی تاکید کرد: این سامانه علاوه بر اینکه از مراجعه حضوری افراد جلوگیری کرده و کار مردم را آسان میکند، منبع اطلاعاتی خوبی برای استاندار و مدیران بالادستی است تا بدانند در استان کدام دستگاهها بیشتر مورد شکایت مردم واقع شدهاند و نحوه برخورد با این شکایات چگونه بوده است.
سلیمانی دشتکی گفت: در حال حاضر بیشتر تقاضاهای مردمی شامل مشکلات با شهرداری، تقاضای وام، امهال اقساط وام ها، کارهای عمرانی، درخواست های مالی و کمک ها بوده که در این راستا و در لحظه با مدیران مربوطه ارتباط برقرار شده و مسائل پیگیری می شود. وی به پاسخگو بودن مسئولان در شرایط امروز کشور و استان تاکید کرد و گفت: مدیران نباید ارتباط خود را با مردم قطع کنند و باید همواره در هر شرایطی به مردم پاسخگو باشند.
استاندار ایلام گفت: مدیران با اطلاع قبلی و با هماهنگی دفتر بازرسی در سامانه سامد حضور یابند و پاسخگوی مسائل و مشکلات مردم باید باشند.
مردم چطور میتوانند با سامد ارتباط برقرار کنند
مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات استانداری ایلام نیز گفت: مهمترین و سادهترین راه ارتباطی مردم با این سامانه، تلفن ۱۱۱ است.
حجتاله رشنوادی اظهار داشت: در روزهای عادی و حتی قبل از شیوع کرونا افراد در ساعت اداری با برقراری تماس تلفنی میتوانستند به طور مستقیم با کارشناس صحبت کنند و در غیر این صورت برای سیستم پیام میگذارد که در اولین فرصت پیام دانلود و پیگیری میشود.
وی افزود: در استان ایلام همه دستگاههای اداری به این پورتال متصل هستند و کارتابلها به نام مدیرکل دستگاه ثبت شده و هر ارگان رابطی هم دارد که مسائل مرتبط با سامد در آن را پیگیری میکند.
وی افزود: کارشناسان ما شکایات مردمی را به دستگاههای اداری مرتبط ارجاع میدهند و مسئول سامد دستگاه موظف است که روزانه کارتابل را چک کند و پاسخگوی مردم بر اساس کد رهگیری که دارند، باشد.
رشنوادی گفت: برای هر درخواست یا شکایت ۱۰ روز زمان تعیین می شود که در موارد خاص که زمان بیشتری نیاز باشد، میتوان آن را افزایش داد. به متقاضی هم یک شماره پیگیری داده میشود تا پس از آن مهلت زمانی بتواند پاسخ خود را دریافت کند.
سامد راه مطمئنی برای عدم مراجعه حضوری مردم
مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات استانداری ایلام گفت: نحوه دیگر ارتباط مردم با سامانه سامد، پایگاه اینترنتی است که بهوسیله آن میتوانند درخواستها و شکایات خود را مطرح کنند.
رشنوادی اظهار داشت: در نهایت اگر نه تلفن در دسترس بود و نه اینترنت، مراجعه حضوری یا مکاتبه هم امکانپذیر است اما سعی سامانه سامد بر این است که این موضوع به حداقل رسیده و تمام درخواستها و شکایات از طریق تلفن یا اینترنت مطرح شود و در این شرایط کرونا بسیاری از ترددها حذف شود.
وی افزود: این سامانه ارتباط مستقیم دولت و مردم است و برای هر مدیری بر اساس دستور استاندار و طبق مصوبه ستاد کرونا زمانی تعیین شده تا پاسخگوی مردم باشد.
وی اضافه کرد: اکنون هر روز دو مدیر از ساعت هشت تا ۱۰ صبح و ۱۰ تا ۱۲ ظهر در سامانه سامد حضور مییابند و پاسخگوی مسائل و مشکلات مردم هستند.
وی اظهار داشت: در روزهایی مدیر یک دستگاه پر مخاطب همانند شهرداری در طول این دو ساعت به طور متوسط بیش از ۹۰ تلفن را پاسخگو هست و همه درخواست های آنها ثبت و ضبط می شود.
رشنوادی گفت: علاوه بر این در طول روز چهار نفر کارشناس نیز پاسخگوی مردم هستند و به صورت تناوب بیش از ۱۰۰ تماس تلفنی و درخواست مردم را شنیده و ثبت و به دستگاه های مربوطه ارجاع می دهند.
وی تاکید کرد: سامانه سامد یکی از روشهایی است که مردم درخواست و مشکل خود را بدون مراجعه ، بدون صرف وقت و هزینه ثبت می کنند و با در دست داشتن کد رهگیری پیگیر مسائل خود می شوند.
رشنوادی گفت: موضوع مهمی که متقاضیان برای ارتباط با سامد باید به آن توجه کنند، ضرورت استفاده از کد ملی برای ثبت شکایت است زیرا اگر کد ملی نباشد، درخواستهای مردمی قابل ثبت نخواهد بود.
وی اظهار داشت: طبق نظام نامه موجود برابر رهنمودهای مقام معظم رهبری، تأکیدهای مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری و تأکید استاندار ایلام در راستای نزدیک تر شدن ارتباط بین مردم و مسئولان، به دلیل عدم امکان دسترسی تمامی مردم به مدیران و مسئولان، مرکز سامد برای برقراری ارتباط الکترونیکی مسئولان با مردم ایجاد شده و همه روزه افراد می توانند درخواست ها و شکایات خود را از طریق این سامانه مطرح و ثبت کنند.




















