دولتهایی که به عموم مردم امکان مشارکت میدهند، برای تصمیمگیری در موقعیت بهتری قرار دارند و تصمیمات آنها از پشتیبانی عمومی بیشتری برخوردار میشود؛ در حقیقت نمادی از عزم دولت برای مشارکت آحاد مردم در تصمیمگیریهای کلان و سپردن امور به دستان آنها است. مشارکت، امکان دستیابی دولت را به اطلاعات مهمی در مورد نیازها و اولویتهای افراد و جوامع فراهم میکند. لازمه جلب مشارکت مردمی داشتن ارتباطات موثر، دو سویه، روان و بی واسطه بین مردم و دولت و همچنین بسترسازی مناسب برای ایجاد چنین ارتباطاتی است. مرکز ارتباطات مردمی براساس الزامات قانونی حاکم بر نظام ارتباطات، به مثابه رسانهای کارآمد دربرقراری ارتباط بین مردم و دولت، نقش محوری و مؤثری ایفا میکند.
اداره کل رسیدگی به شکایات و درخواستهای مردمی
با عنایت به اهداف و الزامات قانونی مرکز ارتباطات مردمی، این اداره کل به عنوان یکی از بدنههای اصلی، به بررسی درخواستها و شکایات واصله مردمی اعم از حضوری و غیرحضوری پرداخته و جهت بهبود کیفیت ارائه خدمات دولتی به مردم و رفع نیازهای آنان و پاسخگویی به مشکلات نسبت به رسیدگی به مطالبات مردمی اقدام مینماید.
همچنین این اداره کل با واحدهای ذیربط (ادارات تخصصی زیر مجموعه) در انجام وظایف، رسیدگی به موقع و صحیح به شکایات و درخواستهای مردمی و استفاده از نتایج به دست آمده، توانایی مدیریت عالی کشور را در درک سیستم قانونگذاری و اجرایی کشور افزایش داده است از اینرو توجه به انتظارات، دیدگاهها، گزارشها، پیشنهادها، انتقادها و علایق مردم و برآورده ساختن نیازهای منطقی و به حق ایشان در چارچوب ضوابط و مقررات، امری مهم و ضروری میداند.
در این مجموعه واحد مدیریت شبانه و ایام تعطیل نیز پس از ساعات اداری و حتی در روزهایی که فعالیت اداری متوقف میباشد، در تکمیل فرآیند خدمت به صورت شبانهروزی و24 ساعته فعال است. همچنین مراجعات جمعی و گروهی تشکیل شده در اطراف پردیس حکومتی ریاست جمهوری نیز توسط این اداره کل مورد رسیدگی و اقدام قرار میگیرد.
اهم فعالیتها:
1) انعقاد تفاهمنامه و توافق نامه با دستگاههای اجرایی وسایر قوا در جهت ارتقاء سطح پاسخگویی
2) بهرهگیری از ظرفیت سامانههای پاسخگویی و ارتباطی دستگاههای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، هلال احمر و بنیاد شهید و امور ایثارگران
3) رسیدگیهای موردی و ویژه و موارد خاص
4) پاسخگویی مناسب به ارباب رجوع و فراهم نمودن شرایط مناسب جهت تکریم مراجعین
5) اصلاح روند رسیدگی از مساعدت بلاعوض غیرضروری با اعطای تسهیلات قرضالحسنه
6) حضور موثر مدیرکل رسیدگی به شکایات و درخواستهای مردمی و معاونین اداره کل در سفرهای استانی به منظور برگزاری ملاقات چهره به چهره با مردم و بالاخص نظارت کمی و کیفی بر عملکرد نمایندگان تام الاختیار وزرا و معاونین رییسجمهور اعزامی به ستادهای ارتباطات مردمی مستقر در مرکز استان در راستای رسیدگی به مطالبات مردمی
7) ساماندهی و استقرار کارشناسان ادارات تخصصی در ساختمان اداره پذیرش بهمنظور رسیدگی به موقع و صحیح به شکایات و درخواستهای مردمی به صورت روزانه
اداره کل ارتباطات مردمی و سفرها و ادارات تابعه (اداره دیدارها و ملاقاتها، اداره پردازش نامههای مردمی، اداره سفرها)
با مطالعه و اسناد بالادستی، اهداف، چشماندازها و راهبردها، قوانین و مقررات مرتبط با حوزه فعالیت نظام ارتباطات مردمی (ملاقات مردمی و دیدار چهره به چهره رئیس جمهور محترم، اعضای هیات محترم هیات دولت و استانداران محترم سراسر کشور با مردم، ارتباط مردم و دولت در سفرهای استانی و...)؛ ضمن همکاری در سیاستگذاری، برنامهریزی و تصمیمگیری، راهکارهای مناسب برای اجرا و با اصلاح ارائه مینماید.
ساماندهی اطلاعات مورد نیاز ملاقات مردمی مقامات و مدیران ارشد و گزارشهای اقدامات بعمل آمده در سفرهای استانی به منظور تسهیل تصمیمسازی، پیگیری و نظارت کمی و کیفی بر اجرای تصمیمات شورای مدیران مرکز ارتباطات مردمی ریاستجمهوری و تحقق اهداف و ماموریتهای مرتبط با حوزه فعالیت، همکاری در ارزیابی اقدامات، تدوین و ارائه گزارشهای لازم؛ ارائه پیشنهادهای تخصصی و نظامساز برای افزایش کارآیی و اثربخشی، تسهیل و تسریع در انجام وظایف مربوطه، تدوین و استقرار اصلاح فرآیندها، مدیریت کیفیت و سایر نظامهای مدیریتی، شناسایی، تجزیه و تحلیل موانع و آسیبهای عملکرد حوزه فعالیت وپیشنهاد راهکاهای خلاقانه و راهبردی؛ تبیین تصمیمات تخصصی ریاست محترم مرکز ارتباطات مردمی ریاستجمهوری برای دستگاههای احرایی در سطوح ملی و استانی، همکاری در بررسی ورصد مستمر موضوعات و مسائل تخصصی ارتباطات مردمی و سفرها و تلاش در جهت پایش مستمر شاخصهای عملکردی حوزه ماموریت، از جمله اهم وظایف و مسئولیتهای خدمان مردم در اداره کل ارتباطات مردمی و سفرها میباشد.
اداره پذیرش، راهنمایی و مشاوره
در ساختار مرکز ارتباطات مردمی، اداره پذیرش، راهنمایی و مشاوره به عنوان پیشانی ورودی نهاد ریاستجمهوری، با هدف تکریم ارباب رجوع، توسعه ارتباطات، ارتقاء کیفی خدمترسانی، بررسی اولیه درخواستها و مشکلات و راهنمایی و ارشاد، پذیرای مراجعان حضوری است. همچنین با استقرار نمایندگان دستگاههای اجرایی پر مراجعه در این مجموعه، نسبت به تسریع در رسیدگی اولیه به مطالبات مردمی اقدام میگردد.
با عنایت به اهمیت تکریم مناسب هموطنان عزیزمان که از اقصی نقاط کشور جهت دیدار با رئیس جمهور محترم و ارائه مطالبات خود به اداره پذیرش، راهنمایی و مشاوره مرکز ارتباطات مردمی مراجعه میکنند، از ابتدای دولت مردمی جهت بهینه نمودن روند رسیدگی و کاهش زمان پاسخگویی، دستگاههای اجرایی خدمت رسان (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی کشور، جمعیت هلال احمر ج.ا. و بنیاد شهید و امور ایثارگران) در میزهای ارتباطات مردمی اداره پذیرش مستقر گردیده و نسبت به راهنمایی مراجعین و پیگیری درخواست این عزیزان اقدم مینمایند.
واحد پیگیری مراجعات جمعی: با عنایت به مراجعات گروهی بخشی از مردم دارای مطالبه عمومی عامالمنفعه، این واحد به صورت ویژه به آن موضوع ورود نموده و پس از اقدامات اولیه کارشناسی، راهنمایی و مشاوره لازم، نسبت به پیگیری جدی موضوع از دستگاههای اجرایی اقدام می نماید.
لازم به ذکر است گزارش و اقدامات صورت پذیرفته در این خصوص روزانه به استحضار ریاست محترم جمهوری رسانده میشود.
سامد (سامانه ارتباط مردم و دولت)
سامد، سامانه ارتباطی الکترونیکی است که براساس نظامنامه مدیریت ارتباطات مردمی در بستر سامد" (موضوع مصوبه شورای عالی اداری مورخ 1392/03/27 و اصلاحیه بعدی آن به شماره 386034 مورخ 1398/07/04)، مردم میتوانند درخواستها، انتقادها، شکایات، گزارشها، طرحها و پیشنهادهای خود را بدون محدودیت با دولت مطرح کنند. در این سامانه امکان پیگیری و ارزیابی پاسخ دریافت شده برای دستگاههای نظارتی و اجرایی بالاتر نیز وجود دارد.
نقش سامد در ارتباط بیواسطه مردم و دولت
نظر به اهمیت و نقش تعیین کننده مردم در حفظ تداوم و موفقیت اهداف پیشبینی شده انقلاب اسلامی و نقش قوه مجریه بهعنوان متولی تأمین و یا انجام بخش عمدهای از نیازها و انتظارات، پیشرفتهای چشمگیر ارتباطات و آشنایی مردم با حقوق فردی و اجتماعی، ایجاد سیستم و تشکیلات مشخص در سطح کشور جهت دریافت شکایات مردم از دستگاههای اجرایی کشور ضرورتی انکارناپذیر است که استفاده از نقطه نظرات مردمی، تدوین و بررسی کلیه شکایات قابل رسیدگی و درخواستهای منطقی، اقدام و پاسخگویی مناسب و به موقع را در پی خواهد داشت.